Marketingcommunicatieplan: voorbeeld in 6 stappen

Wilt u een marketingplan opstellen? Dan moet u onder meer goed nadenken over communicatie: met uw klanten, uw leveranciers en uw retailers. Hierbij een aantal richtlijnen voor een solide marketing-communicatieplan.

We gaan er in dit artikel vanuit dat u al een zekere basiskennis heeft over het maken van een marketingplan. Zo niet, dan raden we u aan eerst hier te kijken. In deze tekst richten we ons meer in detail op één specifiek onderdeel van uw marketingplan: het communicatieplan.

Marketing- en communicatieplan
Marketingplan en marketingcommunicatieplan: het klinkt bijna hetzelfde. Het verschil is eenvoudig: de eerste term slaat op uw algehele strategie om uw product of dienst aan de man te brengen. De tweede vormt het subonderdeel waarin u vastlegt hoe u uw klanten trekt.

grafiek3

Voorbeeld communicatieplan
Een goed marketingcommunicatieplan heeft de volgende structuur (NB: de precieze volgorde van de onderdelen is minder belangrijk dan het feit dat ze allemaal aan bod komen):

  • Communicatiedoelstellingen
  • Doelgroepen
  • Communicatiestratgie
  • Budget
  • Mediakeuze en boodschap
  • Evaluatie
  1. Doelstelling
    Uw globale doel is duidelijk: winst maken, zo veel mogelijk en als het even kan elk jaar meer dan het jaar ervoor. De beste manier om dat te bereiken is het globale doel op te breken in een paar afzonderlijk te realiseren targets. Probeer niet alles tegelijk te doen. Werk stap voor stap. U kunt u bijvoorbeeld eerst richten op het vergroten van uw naamsbekendheid. Vervolgens op kennis over een bepaald product of dienst. Als uw doelgroep eenmaal weet dat u bestaat en wat u aanbiedt, is het gemakkelijker om de boodschap over te brengen dat u de beste bent in uw marktsegment.
  2. Doelgroep
    Het helpt natuurlijk als u weet aan wie u iets probeert te verkopen. Wie is uw typische klant? Wat vindt hij of zij belangrijk? Bereikt u uw doelgroep het best via traditionele media of via het internet? Bedenk dat het soms loont om verder te kijken dan de typische gebruiker van uw product. Als u bijvoorbeeld vitaminepillen maakt voor mannen, kan het lonender zijn om zijn vrouw te winnen dan hemzelf.
  3. Strategie
    Als doelstelling en doelgroep bekend zijn, kunt u uw strategie concreet invullen. Jonge mannen spreekt u anders aan dan oudere dames. Krantenlezers waarderen een andere toon dan Facebookgebruikers. Sommige doelgroepen gaan voor imago, andere voor functionaliteit.
  4. Budget
    Het kostenplaatje. Vroeg of laat duikt het op. Maak een realistische afweging van hoeveel u kunt besteden en hoeveel u daar redelijkerwijs voor terugkrijgt. Meer geld betekent natuurlijk meer mogelijkheden, maar onderschat de kracht van goede guerillamarketing niet.
  5. Mediakeuze en boodschap
    Waar vindt u uw klant? Voor de buis, met de neus in de krant, op Facebook, op Twitter, mobiel? Heeft het zin huis aan huis folders te verspreiden of heeft u meer aan een uitgebreide advertorial in een vakblad?
  6. Evaluatie
    Een bekende wijsheid leert dat geen enkele strategie het eerste contact met de vijand (of in dit geval de klant) overleeft. Ruim tijd en middelen in om tussentijds te meten en beoordelen of wat u op papier heeft gezet inderdaad het beoogde resultaat lijkt te halen. Zo niet, zorg er dan voor dat u op tijd het roer kunt omgooien.
Marketingplan maken met Redactiepartners
Marketing: u wilt het doen en u wilt het góed doen. RedactiePartners kan u daarbij helpen. Heeft u na het lezen van dit verhaal nog vragen over uw communicatieplan? Wij weten er alles van. Ons portfolio spreekt voor zich. We zijn u graag van dienst. De eerste stap is gemakkelijk gezet: als u het contact legt, doen wij de rest.

Plaats een reactie